Suikerzoete sprookjes van foodmarketeers
column marketingstrategie
Volgens de Consumentenbond nemen fabrikanten de waarheid het niet altijd even nauw. Verkopen foodmarketeers inderdaad te veel 'suikerzoete sprookjes'?

Sprookjes zijn volksverhalen met een diepere waarheid. Het klopt dan dat foodmarketeers regelmatig sprookjes verkopen. Foodmarketeers stoppen de waarheid vaak letterlijk diep weg.
"Soeppoeder met aspergesmaak en smaakversterkers verkoopt natuurlijk minder goed."
Neem de Asperge Crème soep van Knorr. Op de verpakking staat de tekst “Extra lekker met 150 g witte asperges (uit blik) & verse peterselie”. Dat wekt de suggestie dat die asperges – uit blik weliswaar – en peterselie ook in het pakje zitten. Ook op de foto op de verpakking dobbert er aardig wat asperge in de soep. Maar niets is minder waar: die asperges moet je er zelf bij doen. De toevoegingen “uit blik” en “verse” zijn strategisch gekozen formuleringen voor als de Keuringsdienst van Waarde een keer op de stoep staat. Bovendien zit in de soep zelf wel asperge. Omgerekend maar liefst 0,4 gram aspergepoeder per portie. Dat is toch nog een kleine 6 gram echte asperge.

Nu snap ik best dat je per portie geen 125 gram asperge gebruikt, zoals je zou doen als je zelf aspergesoep maakt. Ik snap ook best dat je niet op de verpakking ‘soeppoeder met aspergesmaak en smaakversterker’ zet. Hoewel. Als je de purpose van Knorr leest, kan dat best. “At Knorr, our purpose is to enrich people’s lives through flavour.” Stom van me. Het gaat alleen om de smaak. Had ik ook nog bijna het purpose-sprookje van Knorr geloofd.
Deze column verscheen ook bij
Marketingtribune.