Blog Post

Suikerzoete sprookjes van foodmarketeers

Rob Revet • nov. 01, 2019

column   marketingstrategie



Volgens de Consumentenbond nemen fabrikanten de waarheid het niet altijd even nauw. Verkopen foodmarketeers inderdaad te veel 'suikerzoete  sprookjes'?

Sprookjes zijn volksverhalen met een diepere waarheid. Het klopt dan dat foodmarketeers regelmatig sprookjes verkopen. Foodmarketeers stoppen de waarheid vaak letterlijk diep weg. 

"Soeppoeder met aspergesmaak en smaakversterkers verkoopt natuurlijk minder goed."

Neem de Asperge Crème soep van Knorr. Op de verpakking staat de tekst “Extra lekker met 150 g witte asperges (uit blik) & verse peterselie”. Dat wekt de suggestie dat die asperges – uit blik weliswaar – en peterselie ook in het pakje zitten. Ook op de foto op de verpakking dobbert er aardig wat asperge in de soep. Maar niets is minder waar: die asperges moet je er zelf bij doen. De toevoegingen “uit blik” en “verse” zijn strategisch gekozen formuleringen voor als de Keuringsdienst van Waarde een keer op de stoep staat. Bovendien zit in de soep zelf wel asperge. Omgerekend maar liefst 0,4 gram aspergepoeder per portie. Dat is toch nog een kleine 6 gram echte asperge.

Nu snap ik best dat je per portie geen 125 gram asperge gebruikt, zoals je zou doen als je zelf aspergesoep maakt. Ik snap ook best dat je niet op de verpakking ‘soeppoeder met aspergesmaak en smaakversterker’ zet. Hoewel. Als je de purpose van Knorr leest, kan dat best. “At Knorr, our purpose is to enrich people’s lives through flavour.”  Stom van me. Het gaat alleen om de smaak. Had ik ook nog bijna het purpose-sprookje van Knorr geloofd.



Deze column verscheen ook bij Marketingtribune.

Deel deze post met anderen

Recente blogs

door Rob Revet 29 aug., 2023
Retailmedia hebben de wind mee. Logisch. Het medium zit dicht op het koopmoment en het is goed meetbaar. Moeten alle retailers daarom nu media exploitant worden? En wat doen retail media eigenlijk voor merken?
door Rob Revet 10 aug., 2023
Er is een flinke discussie over het nut en de noodzaak van merkdifferentiatie. Is het nodig om een onderscheidend merk te hebben of volstaat distinctiveness (snelle merkherkenning)? In dit artikel een overzicht van de discussie en de laatste inzichten.
door Rob Revet 09 mei, 2023
Byron Sharp beschrijft in zijn boeken How Brand Grow hoe merken groeien. Houden we daar in merkonderzoek genoeg rekening mee? Nee. In Better Brand Health beschrijft Jenni Romaniuk hoe het wel moet. Dit artikel geeft een samenvatting van dit boek.
Share by: