Wij van retailmedia adviseren retailmedia
column marketingcommunicatie
Retailmedia zitten duidelijk in de lift. Logisch. Met retailmedia bereik je kopers die op dit moment in de markt zijn. Letterlijk. Bovendien is alles meetbaar en traceerbaar. Dat is een krachtige combinatie. Moeten alle retailers nu ook media-exploitant worden?

Als retailers daar brood in zien, moeten ze dat vooral doen. Zolang maar overduidelijk is dat een zoekresultaat of uiting gesponsord is. Beïnvloeding van koopgedrag mag. Manipulatie niet. Het is dus geen wereld waarin growth hackers zonder regulering vrij gelaten kunnen worden.
Terughoudendheid geldt ook voor uitingen die gericht zijn aan marketeers. Je kunt nu al uittekenen dat exploitanten van retailmedia gaan komen met enthousiaste claims over de kracht van het medium. Andere media zullen waarschijnlijk binnen enkele jaren compleet overbodig zijn en merken moeten meedoen of gaan er aan. Dat soort uitspraken. Begrijpelijk allemaal, maar dat doet wel een beetje denken aan die oude reclame van WC-eend. Wij van retailmedia adviseren retailmedia.
"Retailmedia beinvloeden kopers die nu in de markt zijn. Niet die nu niet aan het kopen zijn."
Dat doet overigens niet af aan de kracht van het medium. Die heeft het zeker. Tel daarbij de meetbaarheid van resultaten en het verzamelen van klantdata op en het succesnummer is compleet. Maar retailmedia horen wel thuis in de gereedschapskist van performance marketeers. Het beïnvloedt namelijk kopers die nu in de markt zijn. Letterlijk. Het heeft geen invloed op de overgrote meerderheid van kopers die nu niet aan het kopen zijn. Daarmee liggen retailmedia niet voor de hand voor merkdoelstellingen als bedrijven de start-up fase voorbij zijn.
Deze column verscheen ook bij
Marketingtribune.