Blog Post

Recessies overleven door te adverteren?

Rob Revet • jun. 18, 2020

column   merkstrategie



Door de coronapandemie draait de ene sector een topomzet, terwijl de andere sector die ziet kelderen. Wat doe je dan met reclame en merkbouw?

Merken die tijdens een recessie blijven adverteren, profiteren daarvan als de economie weer aantrekt. Daar is veel bewijs voor. Maar voor overleving is eerst cashflow nodig. Hoeveel geld komt de onderneming binnen en dekt dat de uitgaven?


Daar zien we nu grote verschillen tussen merken. Supermarkten draaien topomzetten en moeten alle zeilen bijzetten om schappen gevuld te houden en boodschappen thuis te bezorgen. Anderen zien hun omzet kelderen of helemaal wegvallen. Daar is het nu pompen of verzuipen. Of strepen en schrappen. Want dat betekent dat in de praktijk. Er is dan ook geen standaardoplossing hoe merken uit deze crisis kunnen navigeren. 

"Blijven adverteren is het slimst, maar dat moet je financieel dan wel kunnen opbrengen."

Wel is het belangrijk om behoedzaam te manoeuvreren en vast te houden aan je merkkoers. En kun je nu gewoonweg niet in je merk investeren? Breng het dan minstens geen schade toe. De verleiding is misschien om vol in te zetten op activatie via digitale kanalen. Maar dit versterkt je merkassociaties niet en verlaagt de referentieprijs en kwaliteitsperceptie van het merk. Dat kan je na de recessie lelijk opbreken. Operatie geslaagd, maar de patiënt is er niet echt van opgeknapt.


Het coronaprobleem dat je nu hebt, wordt dan een merkprobleem waar je nog veel langer zoet mee bent.




Deze column verscheen ook bij Marketingtribune en Marketingfacts. Meer weten over merkbouw en reclame tijdens recesssies? Lees dan ook dit artikel: Bezuinig bij crisis of recessie niet op je merk.

Deel deze post met anderen

Recente blogs

door Rob Revet 29 aug., 2023
Retailmedia hebben de wind mee. Logisch. Het medium zit dicht op het koopmoment en het is goed meetbaar. Moeten alle retailers daarom nu media exploitant worden? En wat doen retail media eigenlijk voor merken?
door Rob Revet 10 aug., 2023
Er is een flinke discussie over het nut en de noodzaak van merkdifferentiatie. Is het nodig om een onderscheidend merk te hebben of volstaat distinctiveness (snelle merkherkenning)? In dit artikel een overzicht van de discussie en de laatste inzichten.
door Rob Revet 09 mei, 2023
Byron Sharp beschrijft in zijn boeken How Brand Grow hoe merken groeien. Houden we daar in merkonderzoek genoeg rekening mee? Nee. In Better Brand Health beschrijft Jenni Romaniuk hoe het wel moet. Dit artikel geeft een samenvatting van dit boek.
Share by: