Blog Post

Zijn merken kansloos zonder podcast?

Rob Revet • apr. 01, 2020

column   marketingcommunicatie



Podcasting groeit als kool. Kunnen podcasts daarom het teruglopende bereik van radio opvangen? Sterker, zijn merken straks kansloos zonder podcast?

Merken kansloos zonder podcast? Dat zou ik ook roepen als ik podcasts maak of er spotruimte voor verkoop. Maar doelstelling nummer één voor merken is en blijft brede bekendheid en herkenning. Daarvoor is bereik nodig. Nu groeien podcasts stevig in bereik, maar dit is mediumbereik en geen titelbereik. Bovendien is het bereik heel selectief. Vooral jongere en hoog opgeleide mannen luisteren podcasts. Die lijken reclame in hun favoriete programma dan weer wel goed te accepteren en dit lijkt ook effectief. 

"Bereik van podcasts is mediumbereik en geen titelbereik. Bovendien is het bereik heel selectief."

Maar om als mediumtype echt interessant te zijn voor merkbouw, moet de podcastwereld nog veel werk verzetten. Daarbij gaat het om het faciliteren van dynamisch adverteren in, tijdens en na podcasts, om het ontwikkelen van reclameformats en om verbreding van het luisteraarspubliek. Het eerste en het tweede komt wel van de grond. Het laatste zal een stuk lastiger zijn. Daarvoor moeten podcasts een brede interesse en smaak aanspreken, terwijl de kracht ligt in het aanspreken van heel specifieke interesses.


Podcasts zijn dan ook niet de oplossing voor teruglopend bereik van radio onder jongeren en mogelijk structureel lager radiobereik in de toekomst. Die conclusie wordt ook te vaak, te snel en te gemakkelijk getrokken. Voorlopig blijft dit een wereld van selectief en aanvullend bereik.



Deze column verscheen ook bij Marketingtribune.

Deel deze post met anderen

Recente blogs

door Rob Revet 29 aug., 2023
Retailmedia hebben de wind mee. Logisch. Het medium zit dicht op het koopmoment en het is goed meetbaar. Moeten alle retailers daarom nu media exploitant worden? En wat doen retail media eigenlijk voor merken?
door Rob Revet 10 aug., 2023
Er is een flinke discussie over het nut en de noodzaak van merkdifferentiatie. Is het nodig om een onderscheidend merk te hebben of volstaat distinctiveness (snelle merkherkenning)? In dit artikel een overzicht van de discussie en de laatste inzichten.
door Rob Revet 09 mei, 2023
Byron Sharp beschrijft in zijn boeken How Brand Grow hoe merken groeien. Houden we daar in merkonderzoek genoeg rekening mee? Nee. In Better Brand Health beschrijft Jenni Romaniuk hoe het wel moet. Dit artikel geeft een samenvatting van dit boek.
Share by: