Blog Post

Minder bureaus bij pitches

Rob Revet • feb. 21, 2020

column   marketingcommunicatie



Ophef bij Nederlandse reclamebureaus. T-Mobile schreef een bureaupitch uit en nodigde daar maar liefst zeven bureaus om te pitchen. Moet er geen afspraak komen voor een maximum aantal bureaus in pitches?

Afspraken over een maximum aantal bureaus in pitches? Wat een onzin! Een marketeer mag ook tien of twintig bureaus uitnodigen. Of via een open inschrijving alle bureaus van Nederland. Van de wereld wat mij betreft. Individueel of in coalities. Bedenk het maar.

"Een marketeer mag ook tien of twintig bureaus uitnodigen. Slim en verstandig is dat niet."

De vraag is of dat slim en verstandig is. Dat niet. Nooit. Een marketeer die zijn huiswerk goed doet, heeft ook een gevoel welk type bureau nodig is om het merk verder te brengen. Wat moet het bureau voor je doen en wat voor ervaring moet het dus hebben? Hoe groot ben je als account, vergeleken met de andere klanten van een bureau? Heb je wel of geen internationaal netwerk nodig?


Marketeers moeten antwoord hebben op dit soort vragen voordat ze gaan winkelen voor een nieuw bureau. En om bij de vergelijking met winkelen te blijven: maak eerst een scherpe briefing als boodschappenlijst. Het is dan makkelijker om een eerste selectie te maken en eens vrijblijvend op de koffie te gaan. Dat is vaak al heel verhelderend en maakt een pitch heel overzichtelijk. Misschien wel overbodig.


Eerst denken, dan doen. Dat scheelt ook aan adverteerderskant veel geld. Los van de pitchvergoeding, gaat er ongelofelijk veel tijd zitten in het succesvol begeleiden van een pitch. Pitchen mag. Met mate.



Deze column verscheen ook bij Marketingtribune.

Deel deze post met anderen

Recente blogs

door Rob Revet 29 aug., 2023
Retailmedia hebben de wind mee. Logisch. Het medium zit dicht op het koopmoment en het is goed meetbaar. Moeten alle retailers daarom nu media exploitant worden? En wat doen retail media eigenlijk voor merken?
door Rob Revet 10 aug., 2023
Er is een flinke discussie over het nut en de noodzaak van merkdifferentiatie. Is het nodig om een onderscheidend merk te hebben of volstaat distinctiveness (snelle merkherkenning)? In dit artikel een overzicht van de discussie en de laatste inzichten.
door Rob Revet 09 mei, 2023
Byron Sharp beschrijft in zijn boeken How Brand Grow hoe merken groeien. Houden we daar in merkonderzoek genoeg rekening mee? Nee. In Better Brand Health beschrijft Jenni Romaniuk hoe het wel moet. Dit artikel geeft een samenvatting van dit boek.
Share by: