Consument door corona voor altijd anders?
column marketingstrategie
De coronapandemie zet de wereld flink op zijn kop. Ook die van marketeers. Maar blijft dat ook als de avondklok en lockdowns straks verleden tijd zijn? Is de consument voor altijd veranderd? En marketing ook?

Met het opheffen van avondklok en lockdown krijgen ook trendwatchers en goeroes weer meer bewegingsruimte. Die gaan vast en zeker de boer op met de boodschap dat alles is veranderd en niets meer hetzelfde is. En dat het roer radicaal om moet, wil je als merk overleven. Uiteraard.
Bedrieglijke luchtverplaatsing
Mark Ritson voorspelde het aan het begin van de pandemie al en had het over ‘bedrieglijke luchtverplaatsing’. Want natuurlijk verandert de consument. Ook nu. Dat doen ze namelijk altijd. Langzaam en in kleine stappen. We blijven dus wat vaker online winkelen en boodschappen doen. Maar we gaan ook weer terug naar het winkelcentrum en de binnenstad. Na het versoepelen van de eerste lockdown deden we dat ook. CBS-cijfers lieten toen meteen een scherpe daling in internetverkopen zien. Dat zal straks niet anders zijn.
"Laat je niet gek maken. Er zijn al genoeg coronawappies. Wordt geen marketingwappie."
Let op werkelijke verandering
Theaters en concertzalen lopen na een aarzelend begin ook weer vol. Net als de vliegvelden met toeristen voor een zonvakantie of een stedentrip. Massaal thuiswerken? Veel mensen zijn blij als ze weer naar kantoor mogen. Veel leidinggevenden en werkgevers ook, overigens. Marketeers doen er verstandig aan om goed op te letten wat werkelijk blijvend verandert.
Laat je daarbij niet gek maken. Er zijn al coronawappies genoeg. Wordt geen marketingwappie.
Deze column verscheen ook bij Marketingtribune.