Blog Post

Marketingclaims kloppen zelden

Rob Revet • feb. 02, 2023

column   marketingstrategie



Marketeers moeten de waarheid spreken en komen niet meer weg met halve of hele onwaarheden. Toch kloppen marketingclaims zelden, stelt Marketingtribune. Is dat ook zo?

Ja, dat klopt. Marketingclaims kloppen vaak niet. Maar dat hoeft bij een claim ook helemaal niet. Een claim is namelijk een stelling of een bewering dat iets het geval is zonder dat je daar bewijs voor levert. Volgens het woordenboek dan. Je kunt dus claimen wat je wil.

"Marketingclaims kloppen vaak niet, maar dat hoeft bij een claim ook helemaal niet."

Claims kloppen vaak niet


Helaas doen marketeers dat ook met regelmaat. Vers geperst sinaasappelsap op de verpakking zetten, maar het sap maken door concentraat aan te lengen met water. Groente- en fruitsnoep verkopen als verantwoorde keuze voor kinderen, terwijl er even veel suiker in zit als in normaal snoep. Je kunt er een Gouden Windei mee winnen, maar daar zitten claimende marketeers dan meestal niet op te wachten. Vreemd eigenlijk. Tenzij ze zelf ook niet weten dat ze maar wat claimen. Dat geeft te denken.


Belofte is beter


Misschien is het beter als marketeers de ‘claim’ vervangen door een ‘belofte’. Beetje old-school misschien, maar een belofte is wel een plechtige verklaring of toezegging om iets wel of niet te doen. Lekkere, gekoelde sinaasappelsap. Groente- en fruitsnoep dat even zoet is als gewoon snoep. Daar is weinig mis mee. Op verpakking of website is vast ruimte voor bewijs dat je belofte ondersteunt. En als die ruimte beperkt is, maak je je belofte ook maar wat kleiner.



Deze column verscheen ook bij Marketingtribune en Marketingfacts.

Deel deze post met anderen

Recente blogs

door Rob Revet 29 aug., 2023
Retailmedia hebben de wind mee. Logisch. Het medium zit dicht op het koopmoment en het is goed meetbaar. Moeten alle retailers daarom nu media exploitant worden? En wat doen retail media eigenlijk voor merken?
door Rob Revet 10 aug., 2023
Er is een flinke discussie over het nut en de noodzaak van merkdifferentiatie. Is het nodig om een onderscheidend merk te hebben of volstaat distinctiveness (snelle merkherkenning)? In dit artikel een overzicht van de discussie en de laatste inzichten.
door Rob Revet 09 mei, 2023
Byron Sharp beschrijft in zijn boeken How Brand Grow hoe merken groeien. Houden we daar in merkonderzoek genoeg rekening mee? Nee. In Better Brand Health beschrijft Jenni Romaniuk hoe het wel moet. Dit artikel geeft een samenvatting van dit boek.
Share by: