Winkels bezig met comeback?
column marketingstrategie
Door e-commerce verdwenen de laatste jaren veel winkels. Inmiddels lijkt er echter weer ruimte lijkt voor nieuwe zaken. Ook pure online-spelers openden eigen, fysieke winkels. Is het winkelcentrum uiteindelijk dan toch het meest ultieme distributiekanaal?

Winkelcentra zijn vooral efficiënt. Je parkeert er naast een flink aantal winkels. Welke is geen verrassing. Overal tref je namelijk dezelfde winkels, aangevuld met fastfoodrestaurants en een ouderwetse lunchroom. Zo een waar je luncht met sinaasappelsap uit een pak en twee rundvleeskroketten op een slappe witte boterham. De architectuur weerspiegelt meestal datzelfde niveau. Mij maak je er niet blij mee en als ik er om me heen kijk ben ik meestal niet de enige.
"Winkelcentra zijn handig en efficiënt. Voor sfeer en beleving moet je er niet zijn."
Maar vaak zijn winkelcentra toch handig. Een dweil en een emmer heb je meestal nodig als je iets schoon hebt te maken. Dan heb je niets aan ‘vandaag besteld, morgen in huis’. Voor de gemiddelde koopwens is het winkelcentrum dus prima, maar voor sfeer en beleving moet je er niet zijn. Daarvoor moet je in de binnensteden zijn en dan niet in de winkelstraten die net doen alsof ze winkelcentrum zijn. Maar ‘binnenstadwinkelen’ is niet efficiënt en parkeren is dramatisch. Ook online winkelen is vaak niet erg efficiënt, en zeker niet sfeervol of gezellig. Online is het aanbod wel weer gigantisch.
Zo heeft elk distributiekanaal zijn specifieke voor- en nadelen. Ultiem is er geen een. Niet voor consumenten en dus ook niet voor merken en retailers.
Deze column verscheen ook bij Marketingtribune.