Wat moeten makers van marketing weten?
column marketingcommunicatie
Wat moeten reclamemakers eigenlijk weten van marketing? Alles of helemaal niets? En als makers niets van marketing hoeven te weten, wie moet er dan wel alles van af weten?

Makers hoeven niets van marketing te weten. Makers moeten alles weten van geluid of de beste zijn in beeldbewerking. Daar komt weinig marketing bij kijken. Makers worden weer aangestuurd door creatieve bureaus. Die moeten snappen hoe communicatie werkt en hoe het productieproces in elkaar steekt. Daar komt wel wat marketing bij kijken, maar creatieve bureaus hoeven er niet in af te studeren.
"Marketeers laten de regie op het merk over aan bureaus. Dat is niet verstandig als je wilt scoren."
Marketeers moeten er wel alles van weten
Marketeers die de creatieve bureaus aansturen moeten wel alles weten van marketing. Die moeten immers regie voeren over het hele marketingproces. Zie het als een voetbalteam. Een spits moet weten hoe hij een doelpunt scoort. Niet hoe hij een muurtje neerzet bij een vrije schop tegen. Iedereen begrijpt ook dat het niet slim is om elf spitsen op te stellen. Of erger nog: elf coaches.

Zelf regie voeren leidt tot beter resultaat
Toch gaat het hier vaak mis. Uit de Nationale Marketing Benchmark blijkt dat zo’n 30% van de marketeers zelf regie voert op het merk en dat 70% dit gedeeltelijk of helemaal overlaat aan een bureau. Dat is onverstandig. Merken die dit doen, presteren namelijk minder goed als het gaat om marktaandeel, winst en omzet. Voor sterke resultaten moeten marketeers zelf langs de lijn staan en overzicht houden op bureaus en andere makers. Zodat zij kunnen scoren en het merk kan winnen.
Deze column verscheen ook bij Marketingtribune.