Blog Post

Flitsbezorging: een goed idee of niet?

Rob Revet • nov. 11, 2021

column   marketingstrategie



Flitsbezorging leidt tot flinke discussie in de grote steden. Waar de een overlast ervaart van dark stores en anderen zich ergeren aan het verkeersgedrag van koeriers, bestelt de ander zonder nadenken nog een flesje wijn. Is flitsbezorging eigenlijk wel een goed idee?

We krijgen allemaal wel eens onverwacht bezoek of vergeten een boodschap. Als flitsbezorgers dan snelle hulp bieden en de kosten eerlijk doorrekenen, is daar niets mis mee. Daar wringt de schoen wel. Flitsbezorgers geven boodschappen haast gratis weg om downloads van de app te stimuleren. Winner takes all, is de gedachte, en investeerders betalen de rekening. Maar zo eenvoudig is het niet.


Wat schiet de maatschappij op met deze start-ups?


Als maatschappij schieten we maar weinig op met dit soort businessmodellen. Belasting betalen flitsbezorgers vrijwel niet. Er is immers geen winst en het zijn meestal buitenlandse bedrijven. Wel rijden bezorgers over wegen die met belastinggeld zijn aangelegd. Dat doen ze met e-bikes en e-scooters, want dat klinkt vriendelijk en verantwoord. Maar zelf naar de supermarkt fietsen of lopen is echt beter voor het klimaat.

"Er mag best een prijskaartje hangen aan flitsbezorging: belasting op bezopen businessmodellen."

Bieden flitsbezorgers geen werkgelegenheid dan? Zeker. Maar hoeveel, aan wie en onder welke arbeidsvoorwaarden? En hoe zit het met eerlijke concurrentie? Er zijn ook ondernemers die boodschappen ouderwets met winst moeten verkopen om zelf naar de bakker en de kapper te kunnen. Krijgen zij na faillissement een uitkering van Getir of Gorillas?


Hef 'BBB' op dit soort businessmodellen


Er mag van mij best een prijskaartje hangen aan dit soort businessmodellen. Die noemen we dan de ‘BBB’. Belasting op bezopen businessmodellen.



Deze column verscheen ook bij Marketingtribune.

Deel deze post met anderen

Recente blogs

door Rob Revet 29 aug., 2023
Retailmedia hebben de wind mee. Logisch. Het medium zit dicht op het koopmoment en het is goed meetbaar. Moeten alle retailers daarom nu media exploitant worden? En wat doen retail media eigenlijk voor merken?
door Rob Revet 10 aug., 2023
Er is een flinke discussie over het nut en de noodzaak van merkdifferentiatie. Is het nodig om een onderscheidend merk te hebben of volstaat distinctiveness (snelle merkherkenning)? In dit artikel een overzicht van de discussie en de laatste inzichten.
door Rob Revet 09 mei, 2023
Byron Sharp beschrijft in zijn boeken How Brand Grow hoe merken groeien. Houden we daar in merkonderzoek genoeg rekening mee? Nee. In Better Brand Health beschrijft Jenni Romaniuk hoe het wel moet. Dit artikel geeft een samenvatting van dit boek.
Share by: