Flitsbezorging: een goed idee of niet?
column marketingstrategie
Flitsbezorging leidt tot flinke discussie in de grote steden. Waar de een overlast ervaart van dark stores en anderen zich ergeren aan het verkeersgedrag van koeriers, bestelt de ander zonder nadenken nog een flesje wijn. Is flitsbezorging eigenlijk wel een goed idee?

We krijgen allemaal wel eens onverwacht bezoek of vergeten een boodschap. Als flitsbezorgers dan snelle hulp bieden en de kosten eerlijk doorrekenen, is daar niets mis mee. Daar wringt de schoen wel. Flitsbezorgers geven boodschappen haast gratis weg om downloads van de app te stimuleren. Winner takes all, is de gedachte, en investeerders betalen de rekening. Maar zo eenvoudig is het niet.
Wat schiet de maatschappij op met deze start-ups?
Als maatschappij schieten we maar weinig op met dit soort businessmodellen. Belasting betalen flitsbezorgers vrijwel niet. Er is immers geen winst en het zijn meestal buitenlandse bedrijven. Wel rijden bezorgers over wegen die met belastinggeld zijn aangelegd. Dat doen ze met e-bikes en e-scooters, want dat klinkt vriendelijk en verantwoord. Maar zelf naar de supermarkt fietsen of lopen is echt beter voor het klimaat.
"Er mag best een prijskaartje hangen aan flitsbezorging: belasting op bezopen businessmodellen."
Bieden flitsbezorgers geen werkgelegenheid dan? Zeker. Maar hoeveel, aan wie en onder welke arbeidsvoorwaarden? En hoe zit het met eerlijke concurrentie? Er zijn ook ondernemers die boodschappen ouderwets met winst moeten verkopen om zelf naar de bakker en de kapper te kunnen. Krijgen zij na faillissement een uitkering van Getir of Gorillas?
Hef 'BBB' op dit soort businessmodellen
Er mag van mij best een prijskaartje hangen aan dit soort businessmodellen. Die noemen we dan de ‘BBB’. Belasting op bezopen businessmodellen.
Deze column verscheen ook bij
Marketingtribune.