Blog Post

Is neuromarketing kwakzalverij?

Rob Revet • sep. 24, 2020

column   marketingstrategie



Is neuromarketing een waardevol en nuttig instrument? Of is het kwakzalverij en de marketeer die zich er mee inlaat een keizer zonder kleren?

Het is onzin dat neuromarketing kwakzalverij is. Alle marketeers zijn namelijk neuromarketeers. Bij merkbouw draait het immers om het ontwikkelen en versterken van neurale netwerken van merkassociaties. Reclame is effectiever als het emotie oproept. Vooral als het gaat om lust en begeerte. Bij promotie spelen we in op gevoelens van verlies, schaarste en tijdelijkheid. Bij customer experience staat de klantbeleving centraal. Dat is allemaal neuromarketing. Of voodoomarketing. Ligt er aan hoe je er naar kijkt.

"Met neuromarketing kunnen juist dure productiemissers worden voorkomen."

In the end is alle marketing een mentaal ding. Dat maakt het marketingvak ook zo complex. We weten eenvoudigweg niet hoe ons onbewuste, emotionele en impulsieve brein precies werkt. Wel kunnen we dat steeds beter onderzoeken. Onderzoekstechnieken als fMRI, EEG, eye tracking en facial coding zijn een waardevolle toevoeging aan de gereedschapskist van marketeers. Met alle mitsen en maren die ook deze technieken hebben. Dat is geen kwakzalverij.


Marketeers en onderzoekers die claimen er op de millimeter succes mee te kunnen voorspellen zijn wel kwakzalvers. Dat dan weer wel. Zo ver is de techniek nog niet. Ook marketeers en creatieven die vinden dat neuro-onderzoek hun werk niet beter en effectiever maakt zijn overigens kwakzalvers. Juist in het creatieve proces bewijst neuro-onderzoek zijn waarde en kunnen dure productiemissers worden voorkomen.



Deze column verscheen ook bij Marketingtribune.

Deel deze post met anderen

Recente blogs

door Rob Revet 29 aug., 2023
Retailmedia hebben de wind mee. Logisch. Het medium zit dicht op het koopmoment en het is goed meetbaar. Moeten alle retailers daarom nu media exploitant worden? En wat doen retail media eigenlijk voor merken?
door Rob Revet 10 aug., 2023
Er is een flinke discussie over het nut en de noodzaak van merkdifferentiatie. Is het nodig om een onderscheidend merk te hebben of volstaat distinctiveness (snelle merkherkenning)? In dit artikel een overzicht van de discussie en de laatste inzichten.
door Rob Revet 09 mei, 2023
Byron Sharp beschrijft in zijn boeken How Brand Grow hoe merken groeien. Houden we daar in merkonderzoek genoeg rekening mee? Nee. In Better Brand Health beschrijft Jenni Romaniuk hoe het wel moet. Dit artikel geeft een samenvatting van dit boek.
Share by: