Welk reproductiegetal heeft je merk?
column merkstrategie
Corona raasde het afgelopen jaar niet alleen door het land, maar ook door het marketingvak. E-commerce kreeg een flinke boost en daarmee de aandacht voor ROI. Dat is geen probleem, zolang je het reproductiegetal maar in de gaten houdt. Niet van het coronavirus, maar van je merk.

Coronatijd, e-commercetijd. Dat zou een goed motto zijn voor de ontwikkeling die ons vak nu doormaakt. Door lockdowns en de angst om besmet te raken, staan omzetten in veel sectoren en kanalen onder druk. Op zijn best. Consumenten kunnen of willen niet naar de winkel en kopen dus meer online.
"Het reproductiegetal geeft aan hoe snel iets binnen een populatie verspreidt. Zoals een merk."
Veel merken maken daarom een ruk naar digital. Volgens het CBS werden in het laatste kwartaal 47% meer webwinkels opgericht dan in dezelfde periode vorig jaar. Met de groei van e-commerce groeit normaal ook de besteding aan digital advertising. Al die online winkels hebben immers bezoekers en kopers nodig en die vinden zij het makkelijkst online. ROI zal dan eerder meer dan minder belangrijk worden.

Dat kan geen kwaad, mits marketeers het reproductiegetal R scherp in de gaten houden. Dit getal geeft aan hoe snel iets binnen een populatie verspreidt. Zoals een virus. Maar voor ons gaat het om het R-getal van het merk, dat bovendien zo hoog mogelijk moet zijn. Hoeveel kopers bereiken en raken we met ons merk? Hoeveel kopers zijn er enthousiast over en steken er anderen mee aan? Dat blijft fundamenteel voor merkgroei en -succes op langere termijn. Corona en e-commerce veranderen daar helemaal niets aan.
Deze column verscheen ook bij Marketingtribune.