Blog Post

Coronawinsten: is alles voor Bassie?

Rob Revet • mrt. 19, 2021

column   marketingstrategie



De coronacrisis is niet eerlijk. Terwijl het ene bedrijf zijn deuren verplicht moet sluiten, verdient het andere dik aan de lockdowns. Moeten dikverdieners aan de crisis daarom noodlijdende merken helpen of is alles voor Bassie?

Is alles voor Bassie, of niet? Dat wordt nog een belangrijke vraag. Niet of Bassie zelf moet helpen. Daar hebben we de overheid voor. Bovendien is een deel van de nood ook gewone marktwerking en gevolg van markttrends die er al waren.


Wie betaalt de coronarekening?


Dit neemt niet weg dat de coronacrisis een oneerlijke crisis is. Waar het in de ene sector topdrukte is, daar is het in de andere doodstil. Noodgedwongen, om maatschappelijke ellende te voorkomen. Ondernemers in die sectoren verdienen dan ook steun en die krijgen ze ook. Ruim 60 miljard trok de regering er al voor uit. Omgerekend een slordige €3.600 per Nederlander en de teller loopt nog.


Bassie zit in Silicon Valley


Los van de vraag of deze steun voldoende is, moet de coronarekening een keer worden afbetaald. Het is belangrijk om die dan eerlijk te verdelen en de sterkste schouders mogen dan best wat meer dragen.


Daar gaat het wel wringen. Door coronawinsten opnieuw te investeren kunnen bedrijven winstbelasting immers ontwijken. Daarnaast staat het hoofdkantoor van veel dikverdieners in Silicon Valley. Die betalen hier weinig of geen belasting en hebben vaak wel een ‘alles is voor Bassie-mentaliteit’. Ondanks al hun goede purpose-bedoelingen, wordt het knap lastig om daar een redelijke bijdrage weg te halen.


Deze column verscheen ook bij Marketingtribune.

Deel deze post met anderen

Recente blogs

door Rob Revet 29 aug., 2023
Retailmedia hebben de wind mee. Logisch. Het medium zit dicht op het koopmoment en het is goed meetbaar. Moeten alle retailers daarom nu media exploitant worden? En wat doen retail media eigenlijk voor merken?
door Rob Revet 10 aug., 2023
Er is een flinke discussie over het nut en de noodzaak van merkdifferentiatie. Is het nodig om een onderscheidend merk te hebben of volstaat distinctiveness (snelle merkherkenning)? In dit artikel een overzicht van de discussie en de laatste inzichten.
door Rob Revet 09 mei, 2023
Byron Sharp beschrijft in zijn boeken How Brand Grow hoe merken groeien. Houden we daar in merkonderzoek genoeg rekening mee? Nee. In Better Brand Health beschrijft Jenni Romaniuk hoe het wel moet. Dit artikel geeft een samenvatting van dit boek.
Share by: