Blog Post

Marketeers te lang trouw aan bureaus?

Rob Revet • aug. 30, 2019

column   marketingcommunicatie



Relaties tussen merken en bureaus heb je in alle soorten en maten. Van hele hechte relaties tot bekoelde verstandshuwelijken en vluggertjes. Hoe belangrijk is het eigenlijk om een sterke band met je bureau te hebben?

Merkbouw is een lange termijn strategie waarbij jarenlange consistentie fundamenteel is voor succes. Goede en langdurige bureaurelaties helpen daarbij. Marketeers kunnen dus niet trouw genoeg zijn aan hun bureaus.


Helaas zie je in de praktijk dat merken vaak te snel het ene bureau voor het andere inwisselen. Een makkelijke verklaring hiervoor is dat marketeers kort op een merk werken. Of dat verandering van merkboodschap tegenwoordig sneller nodig zou zijn om de aandacht van consumenten vast te houden. De ongemakkelijke waarheid is echter dat veel ondernemingen niet goed lijken te begrijpen hoe merkbouw werkt.

"Het not invented here-sydroom stelt merkmanagement steeds weer op de proef."

Ondernemingen hebben daardoor hun merkmanagement niet goed op orde. Hebben zij dit wel, dan weet elke marketeer die nieuw op het merk gaat werken – en elk bureau – precies welke associaties en assets beschermd of ontwikkeld moeten worden. De creativiteit en energie van marketeers en bureaus wordt dan benut om kopers steeds weer te bereiken en te raken met in de kern dezelfde boodschap. Niet om het wiel steeds weer opnieuw uit te vinden.


De paradox is dan dat hoe beter het merkmanagement is geregeld, hoe makkelijker eigenlijk van bureau kan worden gewisseld. Maar los van de tijd en geld die dit kost, kan het not invented here-syndroom altijd weer de kop op steken en het merkmanagement op de proef stellen.


Deze column verscheen ook bij Marketingtribune.

Deel deze post met anderen

Recente blogs

door Rob Revet 29 aug., 2023
Retailmedia hebben de wind mee. Logisch. Het medium zit dicht op het koopmoment en het is goed meetbaar. Moeten alle retailers daarom nu media exploitant worden? En wat doen retail media eigenlijk voor merken?
door Rob Revet 10 aug., 2023
Er is een flinke discussie over het nut en de noodzaak van merkdifferentiatie. Is het nodig om een onderscheidend merk te hebben of volstaat distinctiveness (snelle merkherkenning)? In dit artikel een overzicht van de discussie en de laatste inzichten.
door Rob Revet 09 mei, 2023
Byron Sharp beschrijft in zijn boeken How Brand Grow hoe merken groeien. Houden we daar in merkonderzoek genoeg rekening mee? Nee. In Better Brand Health beschrijft Jenni Romaniuk hoe het wel moet. Dit artikel geeft een samenvatting van dit boek.
Share by: