Neemt vertrouwen in merken echt af?
column merkstrategie
Volgens sommigen neemt het vertrouwen van consumenten in merken af. Zeker nu veel consumenten door inflatie minder hebben te besteden. Maar is dat ook zo?

Het is een mythe dat het vertrouwen in bedrijven en merken in het algemeen gestaag afneemt. Over een langere periode is er namelijk weinig verandering in het vertrouwen dat consumenten hebben in merken of merkreclame. Soms neemt het iets af en soms iets toe. Het vertrouwen in bedrijven nam de laatste jaren bovendien eerder toe dan af, blijkt uit onderzoek van pr-bureau Edelman. Marketeers moeten zich dus geen probleem laten aanpraten door paniek zaaiende bureaus en goeroes, die uiteraard oplossingen bieden voor de ‘vertrouwenscrisis’.
"Het is een mythe dat het vertrouwen in merken steeds meer afneemt."
Bewuste afwijzing van merken komt niet veel voor. Wat we vaak vergeten is dat merken vooral handige short cuts zijn om in overvolle categorieën te kunnen kiezen. Daarom zitten de meeste consumenten er ook niet mee als een merk verdwijnt. Er blijft genoeg te kiezen over. Dat heeft niets met merkvertrouwen te maken.
Ook niet als consumenten door inflatie minder te besteden hebben en goedkopere merken kiezen of minder volume kopen. Merken kunnen zich daar alleen tegen wapenen met een gunstige waardeperceptie. De prijselasticitieit is immers lager van merken die kopers waardevoller vinden. Dat dempt de directe gevolgen van inflatie en geeft tijd om met productaanpassingen te reageren. Vertrouw daarom liever op klantwaarde en merkkracht.