Blog Post

Sponsoren van foute regimes

Rob Revet • feb. 24, 2022

column   merkstrategie



Nu China de Olympische Spelen organiseert en Qatar het wereldkampioenschap voetbal, ontstaat discussie over ethiek in sportsponsoring. Moeten sponsoren hun sponsorship gebruiken om misstanden in deze landen ter discussie te stellen? Of staat marketing los van politiek?

Politieke opvattingen en maatschappelijke opinies maken deel uit van de context waarin marketeers opereren. Marketing staat daarom nooit volledig los van politiek. Als opvattingen veranderen over wat goed is en wat fout, moet je daar als marketeer rekening mee houden. Los van je eigen ethische verantwoordelijkheid als professional.


Merken bewust van verantwoordelijkheid


Marketeers lijken zich daar ook steeds meer van bewust. Vanwege de mensenrechtensituatie in China rolt Coca-Cola als sponsor geen internationale tv-campagne uit rondom de Olympische Winterspelen. Ook andere sponsoren lijken hun sponsorship niet actief en breed te gaan activeren. Daarmee voorkomen deze merken discussie en schade aan de bedrijfsreputatie en merkwaarde. Verstandig. Want dat marketing nooit los staat van politiek, betekent niet opeens dat marketing ook politiek zou moeten zijn.

"Discussie voorkomen is vaak beter dan er een starten."

Merkactivisme verstandig?


Merkactivisme beoogt dat wel en probeert via marketingactiviteiten politieke of maatschappelijke verandering te forceren en tegelijk een succesvol merk te bouwen. Door ergens voor te staan en te gaan, val je op en bind je medestanders aan je merk. Deze medestanders zouden bovendien loyaler zijn en omzetverlies van vertrekkende klanten ruimschoots compenseren. Maar dat is allemaal wat simpel gedacht, laat onderzoek zien.


Rekening houden met politieke opvattingen is voor merken een betere strategie dan er een sterke politieke opvatting op na houden.



Deze column verscheen ook bij Marketingtribune.

Deel deze post met anderen

Recente blogs

door Rob Revet 29 aug., 2023
Retailmedia hebben de wind mee. Logisch. Het medium zit dicht op het koopmoment en het is goed meetbaar. Moeten alle retailers daarom nu media exploitant worden? En wat doen retail media eigenlijk voor merken?
door Rob Revet 10 aug., 2023
Er is een flinke discussie over het nut en de noodzaak van merkdifferentiatie. Is het nodig om een onderscheidend merk te hebben of volstaat distinctiveness (snelle merkherkenning)? In dit artikel een overzicht van de discussie en de laatste inzichten.
door Rob Revet 09 mei, 2023
Byron Sharp beschrijft in zijn boeken How Brand Grow hoe merken groeien. Houden we daar in merkonderzoek genoeg rekening mee? Nee. In Better Brand Health beschrijft Jenni Romaniuk hoe het wel moet. Dit artikel geeft een samenvatting van dit boek.
Share by: