Blog Post

Vertrouwden marketeers maar meer op insights

Rob Revet • mei 14, 2019

column   marketingstrategie



Besteden marketeers te veel tijd en aandacht aan onderzoek en consumer insights? Of schiet men binnen de marketing vooral vanuit de heup en is er juist te weinig aandacht voor het stellen van een scherpe diagnose?

Besteden marketeers te veel tijd aan onderzoek en vertrouwen ze te veel op insights? Was dat maar waar. Te veel marketeers vertrouwen op real-time online data aangevuld met eigen aannames over consumentengedrag en halve waarheden over het beïnvloeden daarvan.


Dit maakt van marketing een tactisch en sales-gedreven vakgebied, wat de effectiviteit en het aanzien ervan enorm schaadt. En dat ondanks pleidooien en publicaties van marketingprofessoren in binnen- en buitenland om meer aandacht te geven aan de lange termijn en dus aan gedegen analyse en doordachte strategie. De Engelse strateeg en onderzoeker Les Binet waarschuwde zelfs voor een verloren generatie marketeers. Dat zijn stevige woorden. 

"Marketeers moeten afleren om als Lucky Luke sneller te willen schieten dan hun schaduw."

Toch hoeft het zo ver niet te komen. Het deltaplan voor het marketingvak is zo ingewikkeld niet. Er hoeven geen dijken te worden verhoogd. Wel het kritisch denkvermogen. Investeer daarom in actuele kennis en vakkundigheid. Niet alleen nu, maar permanent. En bovenal: marketeers moeten afleren om steeds als een Lucky Luke sneller te willen schieten dan hun eigen schaduw. Niet altijd meteen achter het laatste nieuwtje aan. Niet alleen uitgaan van de gemakkelijkst te verzamelen data.



Eerst denken, dan doen. Daar zou het vak in het algemeen en vele merken in het bijzonder al enorm van opknappen.



Deze column verscheen ook bij Marketingtribune.

Deel deze post met anderen

Recente blogs

door Rob Revet 29 aug., 2023
Retailmedia hebben de wind mee. Logisch. Het medium zit dicht op het koopmoment en het is goed meetbaar. Moeten alle retailers daarom nu media exploitant worden? En wat doen retail media eigenlijk voor merken?
door Rob Revet 10 aug., 2023
Er is een flinke discussie over het nut en de noodzaak van merkdifferentiatie. Is het nodig om een onderscheidend merk te hebben of volstaat distinctiveness (snelle merkherkenning)? In dit artikel een overzicht van de discussie en de laatste inzichten.
door Rob Revet 09 mei, 2023
Byron Sharp beschrijft in zijn boeken How Brand Grow hoe merken groeien. Houden we daar in merkonderzoek genoeg rekening mee? Nee. In Better Brand Health beschrijft Jenni Romaniuk hoe het wel moet. Dit artikel geeft een samenvatting van dit boek.
Share by: