Blog Post

Wij van retailmedia adviseren retailmedia

Rob Revet • aug. 29, 2023

column   marketingcommunicatie



Retailmedia zitten duidelijk in de lift. Logisch. Met retailmedia bereik je kopers die op dit moment in de markt zijn. Letterlijk. Bovendien is alles meetbaar en traceerbaar. Dat is een krachtige combinatie. Moeten alle retailers nu ook media-exploitant worden?

Als retailers daar brood in zien, moeten ze dat vooral doen. Zolang maar overduidelijk is dat een zoekresultaat of uiting gesponsord is. Beïnvloeding van koopgedrag mag. Manipulatie niet. Het is dus geen wereld waarin growth hackers zonder regulering vrij gelaten kunnen worden.


Terughoudendheid geldt ook voor uitingen die gericht zijn aan marketeers. Je kunt nu al uittekenen dat exploitanten van retailmedia gaan komen met enthousiaste claims over de kracht van het medium. Andere media zullen waarschijnlijk binnen enkele jaren compleet overbodig zijn en merken moeten meedoen of gaan er aan. Dat soort uitspraken. Begrijpelijk allemaal, maar dat doet wel een beetje denken aan die oude reclame van WC-eend. Wij van retailmedia adviseren retailmedia.

"Retailmedia beinvloeden kopers die nu in de markt zijn. Niet die nu niet aan het kopen zijn."

Dat doet overigens niet af aan de kracht van het medium. Die heeft het zeker. Tel daarbij de meetbaarheid van resultaten en het verzamelen van klantdata op en het succesnummer is compleet. Maar retailmedia horen wel thuis in de gereedschapskist van performance marketeers. Het beïnvloedt namelijk kopers die nu in de markt zijn. Letterlijk. Het heeft geen invloed op de overgrote meerderheid van kopers die nu niet aan het kopen zijn. Daarmee liggen retailmedia niet voor de hand voor merkdoelstellingen als bedrijven de start-up fase voorbij zijn.




Deze column verscheen ook bij Marketingtribune.

Deel deze post met anderen

Recente blogs

door Rob Revet 10 aug., 2023
Er is een flinke discussie over het nut en de noodzaak van merkdifferentiatie. Is het nodig om een onderscheidend merk te hebben of volstaat distinctiveness (snelle merkherkenning)? In dit artikel een overzicht van de discussie en de laatste inzichten.
door Rob Revet 09 mei, 2023
Byron Sharp beschrijft in zijn boeken How Brand Grow hoe merken groeien. Houden we daar in merkonderzoek genoeg rekening mee? Nee. In Better Brand Health beschrijft Jenni Romaniuk hoe het wel moet. Dit artikel geeft een samenvatting van dit boek.
door Rob Revet 10 apr., 2023
In The Long and the Sort of It adviseren Les Binet en Peter Field om gemiddeld 60% van het marketingbudget in merkbouw te investeren en 40% in sales activatie of promotie. De laatste tien jaar zijn hun adviezen door andere onderzoekers verder aangescherpt. Hoe lees je in dit artikel.
Share by: